اخبار خودرو ،مشخصات فنی اتومبیل و قیمت خودرو لاستیک باطری فرمول 1 ،مسابقات اتومبیلرانی ،جدیدترین اتومبیلهای بازار و جهان ، پیش فروش و فروش نقدی اتومبیل ، اتومبیل ، موتور سیکلت ، دوچرخه ، کامیون و کامیونت
خودرو - وب‌سایت تخصصی خودرو با پوشش کامل اخبار، بررسی فنی، مقایسه خودروهای داخلی و خارجی، و تحلیل بازار خودرو. با خودروزی، دنیای خودرو را حرفه‌ای دنبال کنید

چرا کیسه هوا باز نمی‌شود؟ تفاوت ایمنی خودروهای وارداتی و چینی

چرا کیسه هوا در برخی تصادفات باز نمی‌شود؟ تفاوت مهندسی برندهای وارداتی و متفرقه

 

تصور کنید در بزرگراه با سرعتی حدود ۸۰ کیلومتر در ساعت در حال حرکت هستید که ناگهان با مانعی برخورد می‌کنید. در کسری از ثانیه، امنیت جان شما به قطعه‌ای بستگی دارد که شاید هرگز آن را ندیده باشید: کیسه هوا (Airbag). اما گزارش‌های تکان‌دهنده‌ای از تصادفات شدید در ایران منتشر شده که در آن‌ها با وجود تخریب کامل جلوی خودرو، هیچ ایربگی باز نشده است. چرا؟

در این مقاله تخصصی، تفاوت میان مهندسی ایربگ در خودروهای اصیل وارداتی و مدل‌های متفرقه را کالبدشکافی می‌کنیم.

فهرست محتوا

 

"اینفوگرافیک تحلیل مهندسی باز شدن کیسه هوا در تصادف و تفاوت عملکرد سنسورهای ایمنی در خودروهای وارداتی و مونتاژی."

 

۱. کالبدشکافی سیستم ایربگ: فراتر از یک بالشتک ساده

سیستم کیسه هوا ترکیبی از سنسورهای ضربه (Impact Sensors)، سنسور وزن سرنشین و یک چاشنی انفجاری شیمیایی است. در خودروهای برند جهانی مانند تویوتا، کیا و هیوندای، از چاشنی‌های پیشرفته‌ای استفاده می‌شود که حتی پس از ۱۰ سال، در کمتر از ۲۰ میلی‌ثانیه عمل می‌کنند.

نکته فنی: در برخی خودروهای ارزان‌قیمت مونتاژی، کیفیت پارچه کیسه هوا یا پودر انفجاری به گونه‌ای است که در اثر رطوبت یا گذشت زمان، کارایی خود را از دست می‌دهند؛ موضوعی که در خودروهای وارداتی اصیل به دلیل استانداردهای سخت‌گیرانه کمپانی مادر، به ندرت دیده می‌شود.

 

دیاگرام کامل اجزای سیستم کیسه هوا شامل سنسور ضربه، ECU ایمنی و چاشنی انفجاری در خودروهای وارداتی.
نمای داخلی سیستم ایمنی؛ از سنسورهای تشخیص ضربه در سپر تا کیسه هوای داشبورد، هماهنگی اجزا در کمتر از ۲۰ میلی‌ثانیه رخ می‌دهد.

 

۲. کالیبراسیون ECU؛ تفاوت میان مرگ و زندگی

تفاوت اصلی در نرم‌افزار است. کامپیوتر مرکزی ایمنی (ACU) باید تشخیص دهد که برخورد یک "تصادف" است یا صرفاً افتادن در یک چاله عمیق یا ضربه کوچک ترافیکی.

  • برندهای معتبر (Bosch/Autoliv): این سیستم‌ها هزاران بار در شرایط شبیه‌سازی شده تست شده‌اند تا زاویه دقیق برخورد و شدت لازم برای شلیک ایربگ را بشناسند.

  • برندهای متفرقه: کالیبره نبودن سنسورها با شاسی خودرو باعث می‌شود که در ضربات جانبی یا برخوردهای زاویه‌دار، فرمان شلیک صادر نشود. این همان دلیلی است که می‌بینیم خودرو مچاله شده اما ایربگ باز نشده است.

 

واحد کنترل الکترونیکی (ECU) ایربگ برند بوش؛ مغز متفکر کالیبراسیون سنسورهای ایمنی در خودروهای هیوندای و تویوتا.
کامپیوتر مرکزی ایربگ (ACU)؛ مغز متفکری که تفاوت میان یک ترمز شدید و یک تصادف واقعی را با دقت میلی‌متری تشخیص می‌دهد.

 

۳. چرا ۲ ایربگ تویوتا ایمن‌تر از ۶ ایربگ متفرقه است؟

این یک حقیقت تلخ است: تعداد ایربگ لزوماً به معنای امنیت بیشتر نیست. یک خودروی وارداتی با ۲ کیسه هوا که پلتفرم آن در Euro NCAP تست شده، دارای شاسی با نقاط شکست (Crumple Zones) مهندسی شده است. این شاسی ضربه را جذب کرده و اجازه نمی‌دهد اتاق تغییر شکل دهد. در این حالت، ۲ ایربگ جلو برای محافظت از سرنشینان کافی است. اما در خودروهای ضعیف، حتی با ۱۰ ایربگ، اگر ستون‌های خودرو تاب بیاورند و اتاق جمع شود، کیسه‌های هوا عملاً فضایی برای باز شدن و نجات جان شما نخواهند داشت.

 

مقایسه تست تصادف و استحکام بدنه خودرو وارداتی با ۵ ستاره ایمنی در مقابل خودروهای فاقد استاندارد جهانی.
تفاوت مهندسی سازه؛ تصویر سمت راست نشان می‌دهد که چطور شاسی استاندارد (Crumple Zone) ضربه را جذب کرده و مانع ورود فشار به کابین سرنشین می‌شود.

 

۴. نقش حیاتی لنت ترمز و سیستم پایداری در فعال‌سازی ایمنی

شاید تعجب کنید، اما عملکرد کیسه هوا به سیستم ترمز شما گره خورده است. سنسورهای شتاب‌سنج وقتی متوجه ترمزگیری شدید و هم‌زمان ضربه می‌شوند، سریع‌تر فرمان باز شدن را صادر می‌کنند.

  • استفاده از لنت ترمز اصلی (Genuine) یا برندهای معتبری مثل Hi-Q باعث می‌شود سیستم ABS و ESP خودرو اطلاعات دقیق‌تری به کامپیوتر مرکزی ارسال کنند.

  • روغن ترمز باکیفیت و سیستم پایداری سالم، پیش‌نیاز عملکرد صحیح تمام سیستم‌های ایمنی غیرفعال (از جمله ایربگ) هستند.

 

ارتباط سیستم ترمز ABS و لنت ترمز Hi-Q با سنسورهای ایمنی و واحد کنترل کیسه هوا برای جلوگیری از تصادف.
نقش لنت ترمز و سیستم ABS در ایمنی؛ سنسورهای سرعت چرخ اطلاعات حیاتی را برای آماده‌باش سیستم ایربگ به واحد مرکزی ارسال می‌کنند.

 

سوالات متداول (FAQ)

۱. آیا کیسه هوا تاریخ انقضا دارد؟ در خودروهای مدرن وارداتی، ایربگ‌ها برای طول عمر خودرو طراحی شده‌اند، اما توصیه می‌شود بعد از ۱۰ سال توسط نمایندگی بازبینی شوند.

۲. چرا چراغ ایربگ روشن می‌شود؟ این چراغ هشداردهنده یک نقص در مدار الکترونیکی یا سنسور وزن صندلی است. در صورت روشن بودن این چراغ، به احتمال ۹۰٪ در هنگام تصادف هیچ ایربگی باز نخواهد شد.

۳. آیا ایربگ‌های عمل کرده را می‌توان تعمیر کرد؟ خیر. کیسه هوا یک قطعه یک‌بار مصرف است و کل مجموعه داشبورد، چاشنی و کیسه باید با قطعات Genuine تعویض شود.

 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. ​​​​​​​

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید