با اعمال ارزشگذاری الزامی گمرکی از سوی وزارت صمت، شرکت معین خودرو اعلام کرد که واردات تویوتا کرولا، لوین و کرولا کراس به دلیل عدم تطابق این اعداد با هزینههای واقعی واردات متوقف خواهد شد. این تصمیم، مصرفکنندگان را از گزینههای مهم در بازار خودرو محروم کرده و میتواند باعث افزایش قیمت و محدود شدن رقابت در بازار شود، در نتیجه نهتنها تأمین نیاز مصرفکنندگان را مختل میکند، بلکه بازار خودرو ایران را به سمت رکود بیشتر هدایت خواهد کرد.
فهرست محتوا
تصمیمات غیرکارشناسی وزارت صمت؛ عامل تشدید بحران خودرو
در شرایطی که بازار خودرو ایران درگیر مشکلات متعدد از جمله کمبود عرضه، قیمتهای نجومی و افت کیفیت است، وزارت صمت با تعیین ارزش گمرکی اجباری برای برخی مدلهای تویوتا، مسیر واردات را بیش از پیش دشوار کرده است. این سیاست نهتنها فاقد پشتوانه علمی و اقتصادی است، بلکه نشاندهنده عدم درک واقعی از هزینههای واردات خودرو و نیازهای مصرفکنندگان میباشد و باعث کاهش تنوع خودروهای وارداتی، افزایش قیمت و از بین رفتن رقابت در بازار شده است.
تأثیر توقف واردات بر بازار خودرو
توقف واردات خودروهای پرطرفدار تویوتا کرولا، لوین و کرولا کراس، مصرفکنندگان را از گزینههای اقتصادی و باکیفیت در کلاس سدان و کراساوور محروم میکند. حذف این مدلها از بازار، رقابت را کاهش داده و باعث افزایش قیمت سایر گزینههای موجود خواهد شد.
چالشهای ارزشگذاری گمرکی و پیامدهای اقتصادی
وزارت صمت بدون در نظر گرفتن نرخ ارز، هزینههای حملونقل و تعرفههای جهانی، ارزشگذاری گمرکی اجباری را اعمال کرده است. این سیاست واردات خودرو را غیرمنطقی و غیررقابتی کرده و باعث شده شرکتهای واردکننده مانند معین خودرو از استمرار واردات منصرف شوند. این سیاست باعث شده تا خودروهای وارداتی با قیمتهای غیرمنطقی وارد بازار شوند و رقابت در بازار خودرو عملاً از بین برود.
موضع شرکت معین خودرو: چرا واردات این مدلها متوقف شد؟
شرکت معین خودرو پس از بررسیهای مالی و اقتصادی، در بیانیهای اعلام کرده است که ارقام تعیینشده توسط وزارت صمت به هیچ عنوان با هزینههای واقعی واردات مطابقت ندارد و هزینههای حملونقل، عوارض و نرخ ارز بهطور قابلتوجهی بالاتر از معیارهای تعیینشده از سوی دولت است و این موضوع امکان عرضه اقتصادی مدلهای پرطرفدار کرولا، لوین و کرولا کراس را از نظر اقتصادی در بازار ایران غیرقابل توجیه کرده است و ادامه این روند امکان رقابت با خودروهای داخلی و سایر برندهای وارداتی را از بین ببرد.
جمعبندی: آیا واردات خودرو در ایران آیندهای دارد؟
با ادامه سیاستهای ناکارآمد در حوزه واردات خودرو، بازار ایران به سمت کاهش تنوع، افزایش قیمت و کاهش کیفیت حرکت میکند. اگر این روند ادامه پیدا کند، مصرفکنندگان گزینههای محدودی برای خرید خواهند داشت و بازار خودرو بیش از پیش انحصاری و غیررقابتی خواهد شد که از نتایج مستقیم این سیاستهای غلط وزارت صمت خواهد بود.
بیشتر بخوانید
مشخصات فنی تویوتا لوین از صفر تا صد