پژو 206 یکی از موفقترین خودروهای سگمنت B در جهان است که در ایران نیز به محبوبیت چشمگیری دست یافته است. با وجود توقف تولید آن در بسیاری از کشورها، ایران خودرو همچنان مدلهای جدیدی از این خودرو را تولید میکند. پژو 207 نیز بهعنوان نسخه ارتقاءیافته 206، جایگاه ویژهای در بازار ایران دارد.
فهرست محتوی :
تاریخچه تولید پژو ۲۰۷
پژو ۲۰۷ در سال ۲۰۰۶ توسط شرکت فرانسوی پژو بهعنوان جانشین پژو ۲۰۶ معرفی شد. این خودرو در اروپا در مدلهای هاچبک، استیشن واگن (SW) و کوپه کابریولت (CC) تولید شد و تا سال ۲۰۱۴ در کارخانههای فرانسه، اسپانیا و اسلواکی روی خط تولید قرار داشت. پژو ۲۰۷ از پلتفرم PF1 مشترک با سیتروئن C3 بهره میبرد و در نسخههای مختلف با موتورهای بنزینی و دیزلی عرضه شد.
اما آنچه در ایران با نام پژو ۲۰۷ شناخته میشود، در واقع نسخه فیسلیفت شدهای از پژو ۲۰۶ یا همان 206+ است که طراحی آن در برزیل انجام شده و با نام تجاری 207i توسط ایرانخودرو عرضه شده است.
تولید پژو ۲۰۷ در ایران
تولید پژو ۲۰۷ در ایران از سال ۱۳۸۹ آغاز شد.
این خودرو ابتدا در دو نسخه دستی و اتوماتیک با موتور TU5 و گیربکس AL4 عرضه شد.
در سال ۱۳۹۱ به دلیل تحریمها و مشکلات تأمین قطعات، تولید آن متوقف شد.
اما در سال ۱۳۹۵ ایرانخودرو نسخه فیسلیفت شدهای از این خودرو را با نام پژو 207i دوباره روانه بازار کرد. این نسخه با آپشنهایی مانند سقف پانوراما، چراغهای جلو با گرافیک جدید، آینههای جانبی راهنمادار و سیستم صوتی ارتقاء یافته عرضه شد.
در سالهای بعد، نسخههای متنوعی از این خودرو تولید شد، از جمله:
- نسخههای دو رنگ (مولتیکالر)
- نسخههای مجهز به موتور TU5 پلاس و TU3
- نسخههای با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته AT
- نسخههای صندوقدار که البته تولید آنها محدود بود
دلایل محبوبیت پژو 207 در ایران
پژو ۲۰۷ به دلیل طراحی جذاب، امکانات قابل قبول، نبود رقیب جدی در کلاس هاچبکهای اقتصادی و بازار دست دوم مناسب، توانست جایگاه ویژهای در بازار ایران پیدا کند. نقدشوندگی بالا و قابلیت فروش سریع در بازار خودروهای کارکرده، از مهمترین دلایل ادامه تولید این خودرو در ایران بودهاند.نبود رقیب جدی، طراحی جذاب، بازار دست دوم فعال و نقدشوندگی بالا از جمله عواملی هستند که پژو 207 را به یکی از گزینههای محبوب خریداران تبدیل کردهاند. در کشوری که خودرو نقش کالای سرمایهای دارد، این ویژگیها اهمیت زیادی دارند.
جزئیات پروژه فیسلیفت پژو 207
پس از انتشار اطلاعات رسمی در سامانه کدال و تأیید مدیرعامل ایران خودرو، تولید نسخه فیسلیفت پژو 207 قطعی شده است. این پروژه از سال گذشته مورد توجه رسانهها و علاقهمندان خودرو بوده و اکنون وارد مرحله اجرایی شده است.
مشخصات فنی احتمالی پژو 207 فیسلیفت
با توجه به تغییرات مدیریتی در گروه صنعتی ایرانخودرو در اواخر سال گذشته، پروژه فیسلیفت پژو ۲۰۷ وارد مرحلهای جدیتر شده است. برخلاف فیسلیفتهای سطحی گذشته، این بار انتظار میرود با یک تحول واقعی در طراحی و فنی مواجه باشیم.
تغییرات ظاهری و کابین
طراحی جدید چراغها و سپرها
احتمالا استفاده از متریال باکیفیتتر در کابین
نمایشگر بزرگتر و سیستم چندرسانهای بهروز
مشخصات فنی
پیشرانه: همان موتور TU5 پلاس با بهینهسازیهای جزئی
گیربکس: دوکلاچه تر، احتمالاً ساخت شرکت DAE (یا بهصورت محدود توسط نیرو محرکه)
سیستم تعلیق و فرمان: بهبود یافته برای هماهنگی بهتر با گیربکس جدید
در صورت تحقق این تغییرات، پژو ۲۰۷ فیسلیفت میتواند به یکی از چابکترین محصولات ایرانخودرو تبدیل شود و اولین خودروی این شرکت با گیربکس دوکلاچه تر باشد.
زمان عرضه پژو 207 فیسلیفت
بر اساس گزارشهای منتشرشده از ایرانخودرو، پروژه تولید پژو ۲۰۷ فیسلیفت قطعی شده است، اما به دلیل پیچیدگیهای فنی، هنوز زمان دقیقی برای عرضه آن اعلام نشده. با توجه به روند مشابه پروژه تارا فیسلیفت، میتوان انتظار داشت که پژو ۲۰۷ فیسلیفت تا پایان سال ۱۴۰۵ وارد بازار شود.
قیمت احتمالی 207 فیس لیفت جدید
با توجه به قیمتهای فعلی نسخههای ارتقایافته پژو ۲۰۷ در بازار، میتوان محدودهای برای نسخه فیسلیفت در نظر گرفت:
مدل | قیمت بازار (مرداد ۱۴۰۴) |
---|---|
پژو ۲۰۷ اتوماتیک TU5P ارتقایافته | حدود ۱٬۰۵۰٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان |
پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک TU5P | حدود ۱٬۱۶۰٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان |
پژو ۲۰۷ دندهای TU5 ارتقایافته | حدود ۸۳۰٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان |
با توجه به تجهیز به گیربکس دوکلاچه و ارتقاء کابین، احتمالاً قیمت پژو ۲۰۷ فیسلیفت در زمان عرضه از مرز ۱٬۱۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان عبور خواهد کرد.
کشورهای تولیدکننده پژو ۲۰۷
پژو ۲۰۷ در بازه زمانی ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ در کشورهای زیر تولید شد:
کشور | کارخانه تولید | توضیحات |
---|---|---|
فرانسه | Poissy | مرکز اصلی تولید |
اسپانیا | Madrid | تولید نسخههای هاچبک و SW |
اسلواکی | Trnava | تولید برای بازار اروپای شرقی |
ایران | ایرانخودرو | تولید نسخه فیسلیفت شده ۲۰۶ با نام 207i |
مالزی | گروه نازا | تولید تا سال ۲۰۱۰ |
چین | دانگفنگ پژو | تولید نسخههای محلی با طراحی مشابه |
برزیل | پژو برزیل | طراحی نسخه 206+ که با نام 207i شناخته میشود |
آرژانتین | پژو آرژانتین | عرضه نسخههای مشابه بازار برزیل |
کشورهای عرضهشده و نامهای مختلف پژو 207
پژو ۲۰۷ در کشورهای مختلف با نامهای متفاوتی عرضه شده است:
کشور | نام عرضهشده | توضیحات |
---|---|---|
ایران | پژو 207i | نسخه فیسلیفت شده 206 با طراحی برزیلی |
فرانسه | Peugeot 207 | نسخه اصلی هاچبک، SW و CC |
بریتانیا | Peugeot 207 | عرضه از سال ۲۰۰۶ |
مالزی | Naza 207 | تولید محلی با برند نازا |
چین | Peugeot 207 | نسخه تولید مشترک با دانگفنگ |
برزیل | Peugeot 207 | نسخه فیسلیفت 206 با طراحی محلی |
آرژانتین | Peugeot 207 Compact | نسخهای مشابه با طراحی برزیلی |
نکات جالب
نسخهای که در ایران با نام 207i شناخته میشود، در واقع همان Peugeot 206+ است که در برزیل طراحی شده و در برخی کشورها با نام 207 Compact عرضه شده است.
پژو ۲۰۷ اصلی در اروپا با مدلهای متنوع و موتورهای پیشرفته عرضه شد، اما نسخههای عرضهشده در ایران بیشتر بر پایه پلتفرم 206 توسعه یافتهاند.
در مالزی، برند نازا با همکاری پژو، نسخهای از 207 را تولید کرد که تا سال ۲۰۱۰ ادامه داشت.