بحران مصرف سوخت خودروهای فرسوده در ایران
طبق گزارش رسمی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI)، حدود ۷.۵ میلیون خودروی فرسوده در کشور وجود دارد که هر یک بهطور میانگین سالانه ۱۰۰۰ لیتر بنزین مصرف میکنند. این رقم معادل ۷.۵ میلیارد لیتر سوخت در سال است. این حجم عظیم مصرف نهتنها فشار اقتصادی سنگینی ایجاد میکند، بلکه تهدیدی جدی برای محیطزیست و سلامت عمومی محسوب میشود.

استاندارد یورو ۶؛ گامی حیاتی برای کاهش آلایندگی
در مراسم افتتاح آزمایشگاه آلایندگی خودرو یورو ۶، مدیرعامل ISQI اعلام کرد که این آزمایشگاه با سرمایهگذاری ۳ میلیون یورویی راهاندازی شده و هدف آن ارتقای کیفیت خودروها و کاهش فاصله با استانداردهای اروپایی است. استاندارد یورو ۶ بهعنوان یکی از پیشرفتهترین معیارهای زیستمحیطی، نقش کلیدی در کاهش آلایندههای خروجی خودروها دارد.
زیرساختهای جدید و برنامههای آینده
از سال ۱۳۸۴ تاکنون، آزمایشگاههای مختلفی برای بررسی آلایندگی خودروهای سواری، دیزلی، برقی و موتورسیکلتها راهاندازی شدهاند. در سال جاری، افتتاح آزمایشگاه یورو ۶ برای خودروها و یورو ۵ برای موتورسیکلتها در دستور کار قرار دارد. همچنین، مرکز تست تصادف و بزرگترین کالسنتر کشور از دیگر پروژههای مهم این مجموعه هستند.
معاینه فنی و ضعفهای موجود
در حال حاضر، خودروهای ایرانی چهار سال معافیت از معاینه فنی دارند، در حالی که این رقم در اروپا تنها دو سال است. همچنین، حد مجاز آلایندگی در ایران سه برابر استاندارد یورو ۵ است که نیازمند اصلاح فوری است. استفاده از سوخت غیر استاندارد نیز یکی از چالشهای جدی در مسیر کاهش آلایندگی است.
راهکارهای پیشنهادی برای کاهش مصرف سوخت
جایگزینی خودروهای فرسوده با مدلهای جدید مطابق با استاندارد یورو ۶
اصلاح قوانین معاینه فنی و کاهش دوره معافیت
ارتقای کیفیت سوخت و نظارت بر مراکز معاینه فنی
کنترل دقیق کاتالیستها و سیستم تهویه خودروها







