اخبار خودرو ،مشخصات فنی اتومبیل و قیمت خودرو لاستیک باطری فرمول 1 ،مسابقات اتومبیلرانی ،جدیدترین اتومبیلهای بازار و جهان ، پیش فروش و فروش نقدی اتومبیل ، اتومبیل ، موتور سیکلت ، دوچرخه ، کامیون و کامیونت
خودرو - وب‌سایت تخصصی خودرو با پوشش کامل اخبار، بررسی فنی، مقایسه خودروهای داخلی و خارجی، و تحلیل بازار خودرو. با خودروزی، دنیای خودرو را حرفه‌ای دنبال کنید

عوارض آزادراه‌های ایران افزایش یافت؛ نرخ‌ها ۳۷ تا ۵۰ درصد بیشتر شد.

نرخ عوارض آزادراه‌های ایران

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اعلام کرد که طی هفته‌های آینده، عوارض ۱۰ آزادراه دیگر ایران افزایش خواهد یافت. این تغییرات با رشد ۳۷ تا ۵۰ درصدی نرخ عوارض آزادراه‌ها همراه است و هدف آن تأمین هزینه‌های نگهداری و ارتقای ایمنی مسیرها عنوان شده است.

 

 نمایی از آزادراه تهران–شمال با تابلوهای ایمنی و خودروهای در حال عبور، مرتبط با افزایش نرخ عوارض آزادراه‌ها

 

آزادراه تهران–شمال و مسیرهای پرتردد

میلاد دوستی، معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها، در جریان بازدید از کنارگذر شمالی آزادراه تهران–شمال گفت:

  • نرخ عوارض آزادراه تهران–شمال بین ۳۷ تا ۴۵ درصد افزایش یافته است.

  • آزادراه اصفهان–شیراز در قطعات یک تا شش، رشد حدود ۴۰ درصدی داشته است.

  • آزادراه پردیس و مسیر اراک–خرم‌آباد نیز با افزایش مشابه مواجه شده‌اند.

 

افزایش ویژه برای خودروهای سنگین

در برخی مسیرها مانند آزادراه اهواز–ماهشهر، نرخ عوارض برای وسایل نقلیه سنگین نظیر تریلی‌های دو محور، سه محور و نفتکش‌ها تا ۵۰ درصد افزایش یافته است.

 

آزادراه‌های مشمول افزایش جدید

بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، آزادراه‌های زیر مشمول افزایش نرخ عوارض شده‌اند:

  • ارومیه–تبریز

  • سهند–تبریز

  • کنارگذر غدیر

  • خرم‌آباد–اراک

افزایش نرخ عوارض سایر آزادراه‌ها نیز به‌تدریج در هفته‌های آینده ابلاغ خواهد شد.

 

هدف از افزایش نرخ‌ها؛ ایمنی و بهسازی

دوستی تأکید کرد که سرمایه‌گذاران آزادراه‌ها موظف‌اند مبالغ حاصل از افزایش نرخ‌ها را صرف موارد زیر کنند:

  • روکش آسفالت و بهسازی مسیرها

  • ارتقای تأسیسات آزادراهی

  • افزایش علائم ایمنی و تجهیزات هوشمند

 

حرکت به سمت عوارض الکترونیکی (ETC)

طبق قانون مصوب سال ۱۳۹۹، بسیاری از آزادراه‌های کشور باید به سمت پرداخت الکترونیکی عوارض (ETC) حرکت کنند. با این حال، برخی مسیرها به دلیل کمبود زیرساخت هنوز الکترونیکی نشده‌اند.

 

چالش‌های مالی و زیان‌دهی آزادراه‌ها

تنها ۵۰ درصد عوارض آزادراهی وصول می‌شود. این موضوع باعث زیان‌دهی آزادراه‌ها و فشار بر سرمایه‌گذاران شده است. در نتیجه، نگهداری و بهسازی مسیرها با مشکل مواجه می‌شود.

 

برنامه‌های آینده در بودجه ۱۴۰۵

  • اتصال پرداخت عوارض به بیمه شخص ثالث

  • وابسته کردن شارژ کارت سوخت به تسویه عوارض آزادراهی

  • پیش‌بینی طرح‌های جدید در الحاق ۴ بودجه ۱۴۰۵ که می‌تواند تا ۸۰ درصد بر افزایش اصولی وصول عوارض آزادراه‌ها تأثیرگذار باشد.

 

بیشتر بخوانید

قیمت جدید بنزین از آذر ۱۴۰۴ | سهمیه‌بندی سه‌نرخی و حذف کارت سوخت

آلودگی هوا و خودرو | نقش خودروهای فرسوده در آلودگی هوای تهران

بیمه شخص‌ثالث راننده‌محور؛ حق بیمه بر اساس سوابق رانندگی و تخلفات

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. ​​​​​​​

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید