نتیجه نهایی گرند پری لاس وگاس فرمول یک 2025
مسابقه فرمول یک لاس وگاس ۲۰۲۵ (Formula 1 Las Vegas Grand Prix 2025) در تاریخ ۲۰ تا ۲۲ نوامبر در پیست خیابانی Las Vegas Strip Circuit برگزار شد و یکی از پرحادثهترین رقابتهای فصل بود. این گرندپری نه تنها شاهد رقابت نزدیک بین مکس ورستاپن (Max Verstappen)، جرج راسل (George Russell) و کیمی آنتونلی (Kimi Antonelli) بود، بلکه با حاشیههای مهمی چون جریمه استارت اشتباه آنتونلی و محرومیت فنی نوریس و پیستری همراه شد.
فهرست محتوا

جدول کامل نتایج مسابقه فرمول یک لاس وگاس 2025
FORMULA 1 HEINEKEN LAS VEGAS GRAND PRIX 2025 - RACE RESULT
20 - 22 Nov 2025
Las Vegas Strip Circuit, Las Vegas
| رتبه | شماره | Driver | تیم | Team | تعداد دور | زمان / وضعیت | امتیاز | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 1 | مکس ورستاپن | Max Verstappen | ردبول ریسینگ | Red Bull Racing | 50 | 1:21:08.429 | 25 |
| 2 | 63 | جرج راسل | George Russell | مرسدس | Mercedes | 50 | +23.546s | 18 |
| 3 | 12 | کیمی آنتونلی | Kimi Antonelli | مرسدس | Mercedes | 50 | +30.488s | 15 |
| 4 | 16 | چارلز لکلرک | Charles Leclerc | فراری | Ferrari | 50 | +30.678s | 12 |
| 5 | 55 | کارلوس ساینز | Carlos Sainz | ویلیامز | Williams | 50 | +34.924s | 10 |
| 6 | 6 | ایساک هادجار | Isack Hadjar | ریسینگ بولز | Racing Bulls | 50 | +45.257s | 8 |
| 7 | 27 | نیکو هالکنبرگ | Nico Hulkenberg | کیک سائوبر | Kick Sauber | 50 | +51.134s | 6 |
| 8 | 44 | لوئیس همیلتون | Lewis Hamilton | فراری | Ferrari | 50 | +59.369s | 4 |
| 9 | 31 | استبان اوکون | Esteban Ocon | هاس | Haas F1 Team | 50 | +60.635s | 2 |
| 10 | 87 | الیور بیرمن | Oliver Bearman | هاس | Haas F1 Team | 50 | +70.549s | 1 |
| 11 | 14 | فرناندو آلونسو | Fernando Alonso | استون مارتین | Aston Martin | 50 | +85.308s | 0 |
| 12 | 22 | یوکی سونودا | Yuki Tsunoda | ردبول ریسینگ | Red Bull Racing | 50 | +86.974s | 0 |
| 13 | 10 | پیر گسلی | Pierre Gasly | آلپین | Alpine | 50 | +91.702s | 0 |
| 14 | 30 | لیام لاوسون | Liam Lawson | ریسینگ بولز | Racing Bulls | 49 | +1 lap | 0 |
| 15 | 43 | فرانکو کولاپینتو | Franco Colapinto | آلپین | Alpine | 49 | +1 lap | 0 |
| NC | 23 | الکساندر آلبون | Alexander Albon | ویلیامز | Williams | 35 | DNF | 0 |
| NC | 5 | گابریل بورتولتو | Gabriel Bortoleto | کیک سائوبر | Kick Sauber | 2 | DNF | 0 |
| NC | 18 | لنس استرول | Lance Stroll | استون مارتین | Aston Martin | 0 | DNF | 0 |
| DQ | 4 | لندو نوریس | Lando Norris | مکلارن | McLaren | - | DSQ | 0 |
| DQ | 81 | اسکار پیستری | Oscar Piastri | مکلارن | McLaren | - | DSQ | 0 |
روایت مسابقه و لحظات کلیدی
راننده مکلارن در پیچ ۱۴ تلاش کرد از بیرون خط ترمز از چارلز لکلرک سبقت بگیرد، اما با دفاع محکم او ناکام ماند.
اسکار پیستری تا خط پایان پشت سر آنتونلی حرکت کرد، در حالی که آنتونلی باید جریمه ۵ ثانیهای خود را پس از مسابقه اعمال میکرد.
با وجود این، سرعت پایدار آنتونلی در استینت پایانی باعث شد تنها با اختلاف یکدهم ثانیه بالاتر از لکلرک قرار گیرد.
پس از اعلام محرومیتهای فنی لندو نوریس و پیستری، جدول نتایج تغییر کرد: راسل به رتبه دوم ارتقا یافت و آنتونلی و لکلرک به ترتیب سوم و چهارم شدند.
کارلوس ساینز با بهرهگیری از عملکرد عالی در تعیین خط، پنجم شد و تنها ۴ ثانیه با لکلرک فاصله داشت.
هادجار، هالکنبرگ و همیلتون با استراتژی لاستیک سخت-مدیوم توانستند جایگاههای میانی جدول را تثبیت کنند.
اوکون و بیرمن ابتدا خارج از امتیاز بودند، اما تغییر جدول آنها را وارد جمع ۱۰ نفر برتر کرد.
آلونسو با پیتاستاپ زودهنگام به رتبه یازدهم سقوط کرد و تنها کمی بالاتر از سونودا که از پیت شروع کرده بود، قرار گرفت.
گسلی پس از اسپین در پیچ اول توانست خود را به رتبه سیزدهم برساند و بالاتر از لاوسون و همتیمیاش کولاپینتو قرار گیرد.
آلبون، بورتولتو و استرول به عنوان (DNF) ثبت شدند.
تحلیل عملکرد رانندگان و تیمها
ورشتاپن بار دیگر نشان داد که ردبول همچنان تیمی شکستناپذیر است.
مکس ورشتاپن با سبقت در پیچ اول از نوریس، کنترل مسابقه را در دست گرفت و با اختلاف بیش از 20 ثانیه پیروز شد.وی با مدیریت لاستیکها و استراتژی طولانیتر در استیت اول، توانست سرعت پایدار خود را حفظ کند و هیچگاه تهدید جدی از رقبا نپذیرفت.این پیروزی ششم فصل برای او بود و امیدهایش برای قهرمانی را زنده نگه داشت.
مرسدس: رقابت نزدیک برای جایگاه دوم
جرج راسل پس از محرومیت نوریس و پیستری به رتبه دوم ارتقا یافت و 18 امتیاز کسب کرد.کیمی آنتونلی با وجود جریمه ۵ ثانیهای به دلیل استارت اشتباه، توانست در نهایت سوم شود و 15 امتیاز بگیرد.این نتایج مرسدس را به رقیب اصلی فراری در جدول تیمی تبدیل کرد، بهویژه با ثبات عملکرد هر دو راننده.
فراری: امتیازات ارزشمند اما فاصله زیاد با ردبول
چارلز لکلرک با اختلاف تنها ۰.۱۹ ثانیه پشت سر آنتونلی چهارم شد.لوئیس همیلتون با استراتژی لاستیک سخت-مدیوم توانست هشتم شود و 4 امتیاز بگیرد. با وجود این، رسانههای خارجی از جمله Yahoo Sports و F1 Oversteer گزارش کردند که فصل 2025 برای فراری ناامیدکننده بوده و تیم هنوز فاصله زیادی با ردبول دارد.
ویلیامز: شگفتیسازی ساینز
کارلوس ساینز با عملکرد عالی در تعیین خط (سوم در شرایط بارانی) توانست مسابقه را در جایگاه پنجم به پایان برساند.این نتیجه نشان داد که ویلیامز با FW47 توانسته در شرایط خاص رقابت کند و در جمع پنج نفر برتر قرار گیرد.
تیمهای میانه جدول: هاس و کیک سائوبر
نیکو هالکنبرگ برای کیک سائوبر هفتم شد و 6 امتیاز گرفت.
استبان اوکون و الیور بیرمن برای هاس پس از تغییر نتایج توانستند وارد جمع ۱۰ نفر برتر شوند.
محرومیتهای مکلارن باعث شد تیمهای میانه جدول سود ببرند و امتیازات ارزشمند کسب کنند.
نکات مهم و حاشیهها
1. جریمه ۵ ثانیهای آنتونلی
علت: استارت زودهنگام؛ داوران تأیید کردند که خودرو مرسدس W16 کمی قبل از خاموش شدن چراغها حرکت کرده است.
جزئیات: این حرکت بسیار جزئی بود و تنها «لغزش کوچک» خودرو باعث شد که جریمه اعمال شود.
پیامد: آنتونلی مجبور شد جریمه را در دومین پیتاستاپ خود روی تایرهای سخت اعمال کند. با وجود این، او توانست ریتم مسابقه را حفظ کند و در نهایت تنها با اختلاف یکدهم ثانیه بالاتر از لکلرک قرار گیرد.
اهمیت: این جریمه نشان داد که حتی کوچکترین خطا در استارت میتواند تأثیر مستقیم بر نتیجه نهایی داشته باشد، بهویژه در رقابتهای نزدیک بین مرسدس و فراری.
2. محرومیت فنی نوریس و پیستری
علت: هر دو خودرو مکلارن (MCL39) در بررسی پس از مسابقه نتوانستند حداقل ضخامت مجاز اسکید بلاک (plank) را رعایت کنند. طبق ماده 3.5.9 قوانین فنی، ضخامت باید حداقل ۹ میلیمتر باشد، در حالی که اسکید بلاکهای مکلارن کمتر از این مقدار بودند.
پیامد: نوریس که در ابتدا دوم شده بود و پیستری که چهارم بود، هر دو از جدول نتایج حذف شدند. این تغییر باعث شد:
جرج راسل به رتبه دوم برسد.
آنتونلی و لکلرک به ترتیب سوم و چهارم شوند.
اهمیت: این محرومیت ضربه بزرگی به مکلارن بود، زیرا هر دو راننده در کورس قهرمانی فصل قرار داشتند. همچنین این تصمیم نشان داد که قوانین فنی FIA در مورد اسکید بلاک بسیار سختگیرانه اجرا میشوند.
3. رقابت نزدیک مرسدس و فراری برای جایگاه دوم
مرسدس: با حضور راسل و آنتونلی، تیم توانست امتیازات سنگینی کسب کند (۱۸ و ۱۵ امتیاز). این نتیجه پس از محرومیت مکلارن اهمیت بیشتری پیدا کرد و مرسدس را به رقیب اصلی ردبول در جدول تیمی تبدیل کرد.
فراری: لکلرک با اختلاف تنها ۰.۱۹ ثانیه پشت سر آنتونلی چهارم شد و همیلتون نیز با استراتژی لاستیک سخت-مدیوم توانست هشتم شود. مجموع امتیازات فراری (۱۲+۴) نشان داد که تیم همچنان در رقابت برای جایگاه دوم تیمی باقی مانده است.
اهمیت: رقابت مرسدس و فراری در لاسوگاس نمونهای از نبرد استراتژیک بود؛ مرسدس با ثبات عملکرد و فراری با سرعت خام خاموشی چراغها و دفاع لکلرک، هر دو نشان دادند که فاصلهشان بسیار کم است. این رقابت در ادامه فصل میتواند تعیینکننده جایگاه نهایی تیمها باشد.
جدول امتیازات تیمی پس از گرندپری لاسوگاس ۲۰۲۵
در این مسابقه، تیمها بر اساس نتایج رسمی و تغییرات پس از محرومیت مکلارن، امتیازات زیر را کسب کردند:
| تیم | رانندگان | امتیاز کل در لاسوگاس | |
|---|---|---|---|
| ردبول ریسینگ (Red Bull Racing) | ورشتاپن (25) + سونودا (0) | 25 | |
| مرسدس (Mercedes) | راسل (18) + آنتونلی (15) | 33 | |
| فراری(Ferrari) | لکلرک (12) + همیلتون (4) | 16 | |
| ویلیامز (Williams) | ساینز (10) + آلبون (0) | 10 | |
| ریسینگ بولز (Racing Bulls) | هادجار (8) + لاوسون (0) | 8 | |
| کیک سائوبر(Kick Sauber) | هالکنبرگ (6) + بورتولتو (0) | 6 | |
| هاس (Haas F1 Team) | اوکون (2) + بیرمن (1) | 3 | |
| استون مارتین (Aston Martin) | آلونسو (0) + استرول (0) | 0 | |
| آلپین (Alpine) | گسلی (0) + کولاپینتو (0) | 0 | |
| مکلارن (McLaren) | نوریس (DSQ) + پیستری (DSQ) | 0 | |
تحلیل جدول
مرسدس با ۳۳ امتیاز بیشترین سود را از محرومیت مکلارن برد و به رقیب اصلی فراری در جایگاه دوم تیمی تبدیل شد.
ردبول تنها با ورشتاپن امتیاز گرفت و ۲۵ امتیاز کسب کرد، اما همچنان تیمی شکستناپذیر باقی ماند.
فراری با ۱۶ امتیاز فاصله خود را با مرسدس حفظ نکرد و نیاز به بهبود دارد.
ویلیامز با عملکرد درخشان ساینز توانست در جمع پنج تیم برتر قرار گیرد.
تیمهای میانه جدول مانند هاس و کیک سائوبر از تغییرات پس از محرومیتها سود بردند و امتیازات ارزشمند کسب کردند.
جمعبندی
گرندپری لاس وگاس ۲۰۲۵ یکی از پرحادثهترین مسابقات فصل بود. ردبول همچنان با ورستاپن در صدر باقی ماند، اما مرسدس و فراری نشان دادند که میتوانند در ادامه فصل تهدیدی جدی باشند.







