فرمول 1 گرندپری عربستان سعودی 2025 - تمرین سوم
18 تا 20 آوریل 2025
مسیر: خیابان کرنیش جده، جده
جایگاه | شماره | راننده | ماشین | زمان | اختلاف | دورها |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 4 | لندو نوریس | مکلارن مرسدس | 1:27.489 | 18 | |
2 | 81 | اسکار پیستری | مکلارن مرسدس | 1:27.513 | +0.024 ثانیه | 19 |
3 | 63 | جورج راسل | مرسدس | 1:28.116 | +0.627 ثانیه | 17 |
4 | 1 | مکس ورشتپن | ردبول ریسینگ هوندا RBPT | 1:28.334 | +0.845 ثانیه | 14 |
5 | 16 | چارلز لکلرک | فراری | 1:28.372 | +0.883 ثانیه | 21 |
6 | 23 | الکساندر آلبون | ویلیامز مرسدس | 1:28.389 | +0.900 ثانیه | 16 |
7 | 55 | کارلوس ساینز | ویلیامز مرسدس | 1:28.570 | +1.081 ثانیه | 15 |
8 | 10 | پیر گسلی | آلپاین رنو | 1:28.625 | +1.136 ثانیه | 16 |
9 | 22 | یوکی تسونودا | ردبول ریسینگ هوندا RBPT | 1:28.670 | +1.181 ثانیه | 14 |
10 | 12 | کیمی آنتونلی | مرسدس | 1:28.679 | +1.190 ثانیه | 18 |
11 | 6 | ایساک هجار | ریسینگ بولز هوندا RBPT | 1:28.769 | +1.280 ثانیه | 17 |
12 | 44 | لوئیس همیلتون | فراری | 1:28.780 | +1.291 ثانیه | 20 |
13 | 30 | لیام لاوسون | ریسینگ بولز هوندا RBPT | 1:28.861 | +1.372 ثانیه | 18 |
14 | 14 | فرناندو آلونسو | آستونمارتین آرامکو مرسدس | 1:28.888 | +1.399 ثانیه | 19 |
15 | 7 | جک دوهان | آلپاین رنو | 1:28.898 | +1.409 ثانیه | 21 |
16 | 87 | اولیور بیرمن | هاس فراری | 1:28.989 | +1.500 ثانیه | 15 |
17 | 27 | نیکو هولکنبرگ | کیک سائوبر فراری | 1:29.220 | +1.731 ثانیه | 16 |
18 | 31 | استبان اوکون | هاس فراری | 1:29.336 | +1.847 ثانیه | 20 |
19 | 5 | گابریل بورتولتو | کیک سائوبر فراری | 1:29.410 | +1.921 ثانیه | 24 |
20 | 18 | لنس استرول | آستونمارتین آرامکو مرسدس | 1:29.478 | +1.989 ثانیه | 19 |
گزارش تمرین سوم (FP3):
نوریس صدرنشین تمرین نهایی گرندپری عربستان؛ پیشتازی مکلارن و چالشهای همیلتون در جده
لندو نوریس سریعترین راننده در سومین و آخرین جلسه تمرینی گرندپری عربستان سعودی بود و همتیمی مکلارنش، اسکار پیستری را با اختلاف ۰.۰۲۴ ثانیه پشت سر گذاشت. جورج راسل نیز بهترین راننده باقیمانده در جایگاه سوم قرار گرفت.
تمرین آزاد سوم در دمای گرم ۳۰ درجه و با غروب آفتاب در پیست جده کورنیش برگزار شد و این آخرین فرصت برای تنظیم بهتر خودروها قبل از مسابقه بود که از ساعت ۱۶:۳۰ به وقت محلی آغاز شد.
خلاصهتمرین: آیا مکلارن میتواند فرم قدرتمند روز جمعه را در مرحله تعیین خط حفظ کند؟ و تهدیدهای اصلی آنها در جده چه کسانی هستند؟
در حالی که بیشتر رانندگان در ابتدای جلسه در گاراژ ماندند، گابریل بورتولتو بلافاصله به پیست رفت تا زمان از دست رفته در نتیجه نشت سوخت در Kick Sauber را جبران کند، که باعث شده بود او تمرین دوم نمایندهتر را از دست بدهد.
جک دوهان اولین رانندهای بود که با تایرهای نرم پیرلی یک دور کامل را ثبت کرد، در حالی که استبان اوکون و اولی بیرمن از تیم هاس نیز زودتر تایر نرم را به کار بردند. تیم آستونمارتین فرناندو آلونسو و لنس استرول را برای آزمون تایرهای متوسط به پیست فرستاد.
پس از گذشت ۱۰ دقیقه، لوئیس همیلتون به پیست رفت تا ببیند آیا پیشرفتهای انجامشده در طول شب، شرایط او را پس از یک روز جمعه سخت بهبود داده است یا خیر. اگرچه تلاش اول او ۰.۱۱۵ ثانیه کندتر از هدف بیرمن بود، اما تقریبا نیم دهم ثانیه از همتیمی فراریاش چارلز لکلرک جلوتر بود که در یک لحظه از کنترل در پیچ آخر به دیوار نزدیک شده بود.
با شلوغتر شدن پیست، زمانها کاهش یافتند و پیستری و نوریس جلوتر از دیگران بودند تا این که مکس ورشتپن با ۰.۰۴۵ ثانیه اختلاف از آنها پیشی گرفت.
در حین تنظیمات جذاب تعیین خط، رانندگان در تلاشهای دوم خود با تایر نرم بعد از یکی دو دور خنک کردن، زمان بهتری ثبت کردند. این روند همچنین نشان داد که ترافیک میتواند در شنبه مشکلی باشد، به طوری که ایساک هجار در تلاش زمانگیری خود توسط راننده کندتری مسدود شد.
با وجود تهدید پرچم زرد یا قرمز، رانندگان برای دومین تلاشها با تایرهای نرم تازه با ۱۷ دقیقه باقیمانده به پیست فرستاده شدند. جورج راسل با زمان ۱:۲۸.۲۱۴ به طور موقت در صدر قرار گرفت، اما پیستری با ۰.۷۰۱ ثانیه بهتر از او، وقت ۱:۲۷.۵۱۳ را ثبت کرد که نوریس ۰.۱۵۸ ثانیه از آن عقبتر بود.
مشکلات همیلتون در عربستان سعودی در این تمرین نهایی ادامه داشت.
اما در دقایق پایانی، نوریس زمان بهتری گرفت و جایگاهها را جابجا کرد، با بهترین زمان ۱:۲۷.۴۸۹ که ۰.۰۲۴ ثانیه از پیستری بهتر بود. راسل که حدود یک دهم به زمانش اضافه کرده بود، جایگاه سوم را گرفت و ورشتپن با استفاده از کشش پشت ماشین جلوتر به رده چهارم صعود کرد، اگرچه هنوز ۰.۸۴۵ ثانیه عقبتر بود.
مشکلات همیلتون در تلاش دوم ادامه داشت و او جلسه را با حدود چهار دهم ثانیه و هفت جایگاه عقبتر از لکلرک در رده دوازدهم تمام کرد. احساس ناامیدی جمعه او که تنها سعی داشت تا به ۱۰ تای برتر برسد و به تعیین خط سوم صعود کند، اکنون دشوارتر به نظر میرسید.
الکس آلبون و کارلوس ساینز یک هفته قوی دیگر برای ویلیامز در جایگاههای ششم و هفتم رقم زدند، در حالی که پیر گسلی نیز بعد از صدرنشینی در اولین تمرین، بار دیگر در میان ۱۰ نفر برتر قرار گرفت.
یوکی تسونودا پس از سقوط در تمرین دوم به رده نهم صعود کرد، با اختلاف ۱.۱۸۱ ثانیه از نوریس و در فاصله کمتر از ۰.۳ ثانیه پشت همتیمی ورشتپن.
با پایان یافتن آخرین تمرین هفته، رانندگان و تیمها فرصت خواهند داشت تا یک جلسه بررسی نهایی داشته باشند پیش از بازگشت به پیست برای تعیین خط که ساعت ۲۰:۰۰ به وقت محلی برگزار میشود.