فرمول ۱ AWS گرند پریمیو دل مید این ایتالیا و امیلیا-رومانیا ۲۰۲۵ - تعیین خط
پیست: اتودرومو اینترناسیوناله انزو و دینو فراری، ایمولا
نتایج تعیین خط (QUALIFYING) :
مقام | شماره | راننده | تیم/خودرو | Q1 | Q2 | Q3 | دورهای طیشده |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 81 | اسکار پیستری | مکلارن مرسدس | 1:15.500 | 1:15.214 | 1:14.670 | 18 |
2 | 1 | مکس ورستاپن | ردبول ریسینگ هوندا RBPT | 1:15.175 | 1:15.394 | 1:14.704 | 17 |
3 | 63 | جورج راسل | مرسدس | 1:15.852 | 1:15.334 | 1:14.807 | 17 |
4 | 4 | لاندو نوریس | مکلارن مرسدس | 1:15.894 | 1:15.261 | 1:14.962 | 19 |
5 | 14 | فرناندو آلونسو | استون مارتین آرمکو مرسدس | 1:15.695 | 1:15.442 | 1:15.431 | 19 |
6 | 55 | کارلوس ساینز | ویلیامز مرسدس | 1:15.987 | 1:15.198 | 1:15.432 | 21 |
7 | 23 | الکساندر آلبون | ویلیامز مرسدس | 1:16.123 | 1:15.521 | 1:15.473 | 20 |
8 | 18 | لانس استرول | استون مارتین آرمکو مرسدس | 1:15.817 | 1:15.497 | 1:15.581 | 21 |
9 | 6 | ایزاک هاجر | ریسینگ بولز هوندا RBPT | 1:16.253 | 1:15.510 | 1:15.746 | 17 |
10 | 10 | پیر گسلی | آلپین رنو | 1:15.937 | 1:15.505 | 1:15.787 | 17 |
11 | 16 | چارلز لکلرک | فراری | 1:16.108 | 1:15.604 | - | 14 |
12 | 44 | لوئیس همیلتون | فراری | 1:16.163 | 1:15.765 | - | 14 |
13 | 12 | کیمی آنتونلی | مرسدس | 1:15.943 | 1:15.772 | - | 13 |
14 | 5 | گابریل بورتولتو | کیک سائوبر فراری | 1:16.340 | 1:16.260 | - | 15 |
15 | 43 | فرانکو کولاپینتو | آلپین رنو | 1:16.256 | - | - | 5 |
16 | 30 | لیام لاوسون | ریسینگ بولز هوندا RBPT | 1:16.379 | - | - | 6 |
17 | 27 | نیکو هالکنبرگ | کیک سائوبر فراری | 1:16.518 | - | - | 9 |
18 | 31 | استبان اوکن | هاس فراری | 1:16.613 | - | - | 9 |
19 | 87 | اولیور بیرمن | هاس فراری | 1:16.918 | - | - | 8 |
NC | 22 | یوکی سونودا | ردبول ریسینگ هوندا RBPT | DNF | - | - | 2 |
توضیحات:
سونودا موفق به ثبت زمان در مرحله Q1 نشد و به صلاحدید ناظران مسابقه خواهد داد.
کولاپینتو به دلیل عدم رعایت دستورات مدیر مسابقه، یک رده جریمه گرفت.
بررسی مراحل تعیین خط
نتایج Q1 و خروج زودهنگام برخی رانندگان
مرحله اول تعیین خط (Q1) شاهد رقابت تنگاتنگ رانندگان برای راهیابی به مرحله بعدی بود. مکس ورستاپن سریعترین زمان را ثبت کرد، اما برخی رانندگان نتوانستند به Q2 صعود کنند. فرانکو کولاپینتو به دلیل برخورد در پیچ تامبورلو، و یوکی سونودا به دلیل حادثهای شدید، مسابقه را از دست دادند.
برخورد شدید یوکی سونودا و تأثیر آن بر رقابت
یوکی سونودا در اوایل Q1 دچار تصادفی سنگین شد که باعث شد خودروی ردبول او واژگون شود. این برخورد باعث خروج زودهنگام او و ایجاد وقفه در مسابقه شد، که تأثیر مستقیمی بر استراتژی سایر رانندگان گذاشت. تعمیرات طولانی مسیر منجر به کاهش تعداد دورهای تمرینی شد، که بر عملکرد کلی تعیین خط اثرگذار بود.
رقابت حساس در Q2 و Q3
نحوه رقابت پیستری، ورستاپن و راسل
مرحله Q2 بسیار هیجانانگیز بود؛ با کارلوس ساینز که یک دور فوقالعاده ثبت کرد و صدرنشین شد. در Q3، رقابت بین اسکار پیستری، مکس ورستاپن و جورج راسل به اوج خود رسید. ورستاپن ابتدا سریعترین بود، اما پیستری با یک دور نهایی در زمان 1:14.670 ثانیه، موفق شد پول پوزیشن را کسب کند. راسل با لاستیکهای متوسط، جایگاه سوم را به دست آورد.
تأثیر استراتژی لاستیکها بر نتیجه نهایی
انتخاب لاستیک نقش مهمی در Q3 داشت. برخی رانندگان، از جمله فرناندو آلونسو و لنس استرول، به جای لاستیک نرم از ترکیب C5 متوسط استفاده کردند تا در مسابقه اصلی شرایط بهتری داشته باشند. این استراتژی باعث شد آنها جایگاههای خوبی کسب کنند، اما مکلارن با لاستیکهای نرم موفق شد برتری خود را حفظ کند.
تحلیل عملکرد تیمها و رانندگان
بررسی تیمهای مکلارن، ردبول، مرسدس، ویلیامز و فراری
مکلارن: عملکرد فوقالعادهای از اسکار پیستری و لاندو نوریس دیده شد. پیستری توانست پول پوزیشن را بگیرد، در حالی که نوریس چهارم شد.
ردبول: ورستاپن در Q1 و Q2 عملکردی عالی داشت اما نتوانست در آخرین لحظه بر پیستری غلبه کند. یوکی سونودا به دلیل حادثه، از رقابت کنار رفت.
مرسدس: جورج راسل توانست با استفاده از لاستیک متوسط جایگاه سوم را کسب کند، اما لوییس همیلتون نتوانست وارد Q3 شود.
ویلیامز: کارلوس ساینز و الکساندر آلبون عملکرد خوبی داشتند و توانستند به Q3 صعود کنند.
فراری: چارلز لکلرک و لوییس همیلتون نتوانستند به Q3 راه پیدا کنند، که یک شکست بزرگ برای تیم فراری در تعیین خط مسابقه خانگیشان بود.
تأثیر نتایج تعیین خط بر مسابقه اصلی
پیشبینی عملکرد رانندگان در گرند پری ایمولا
با توجه به جایگاههای شروع مسابقه، انتظار میرود که پیستری و ورستاپن در دورهای ابتدایی رقابت شدیدی داشته باشند.
مرسدس با استراتژی متفاوت لاستیکها میتواند شانس بالایی برای رقابت در طول مسابقه داشته باشد.
فراری نیاز به استراتژی تهاجمی دارد تا بتواند از مشکلات تعیین خط خود عبور کند.
ویلیامز با عملکرد قوی در تعیین خط، ممکن است در مسابقه اصلی نیز شگفتیساز باشد.
جمعبندی
- اسکار پیستری پول پوزیشن را به دست آورد و از ورستاپن سبقت گرفت.
- انتخاب لاستیکها تأثیر بزرگی روی تعیین خط داشت و برخی رانندگان به دلیل استراتژی متفاوت، جایگاههای بهتری کسب کردند.
- فراری در تعیین خط مسابقه خانگی خود شکست خورد و باید برای مسابقه اصلی استراتژی بهتری بچیند.
- مسابقه اصلی در پیست ایمولا بسیار حساس خواهد بود و رقابت بین پیستری و ورستاپن نقش تعیینکنندهای در قهرمانی خواهد داشت.