نتایج Abu Dhabi GP 2025 و قهرمانی لندو نوریس
گرند پری ابوظبی ۲۰۲۵ در پیست یاس مارینا (Yas Marina Circuit) نقطه اوج فصل فرمول یک بود؛ جایی که هیجان، استراتژی و رقابت نفسگیر سه مدعی اصلی قهرمانی یعنی مکس ورشتاپن (Max Verstappen)، اسکار پیاستری (Oscar Piastri) و لندو نوریس (Lando Norris) به اوج رسید. این مسابقه نه تنها آخرین دور فصل را رقم زد، بلکه با کسب مقام سوم توسط نوریس، قهرمان نهایی فصل معرفی شد و نام او برای همیشه در تاریخ فرمول یک ثبت گردید.
در این مقاله، شما را به سفری کامل از جزئیات مسابقه، استراتژیهای تیمها، حواشی داوری و لحظات سرنوشتساز این رویداد میبریم.
فهرست محتوا
جدول کامل نتایج مسابقه
تحلیل فنی و روایت مسابقه
قهرمانی فصل و سرنوشت رانندگان
چشمانداز فصل ۲۰۲۶

| رتبه | شماره | راننده) | Driver | تیم | Team | تعداد دور | زمان / وضعیت | امتیاز |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 1 | مکس ورستاپن | Max Verstappen | ردبول ریسینگ | Red Bull Racing | 58 | 1:26:07.469 | 25 |
| 2 | 81 | اسکار پیاستری | Oscar Piastri | مکلارن | McLaren | 58 | +12.594s | 18 |
| 3 | 4 | لندو نوریس | Lando Norris | مکلارن | McLaren | 58 | +16.572s | 15 |
| 4 | 16 | شارل لکلرک | Charles Leclerc | فراری | Ferrari | 58 | +23.279s | 12 |
| 5 | 63 | جورج راسل | George Russell | مرسدس | Mercedes | 58 | +48.563s | 10 |
| 6 | 14 | فرناندو آلونسو | Fernando Alonso | استون مارتین | Aston Martin | 58 | +67.562s | 8 |
| 7 | 31 | استبان اوکون | Esteban Ocon | هاس | Haas F1 Team | 58 | +69.876s | 6 |
| 8 | 44 | لوئیس همیلتون | Lewis Hamilton | فراری | Ferrari | 58 | +72.670s | 4 |
| 9 | 27 | نیکو هالکنبرگ | Nico Hulkenberg | کیک سائوبر | Kick Sauber | 58 | +79.014s | 2 |
| 10 | 18 | لنس استرول | Lance Stroll | استون مارتین | Aston Martin | 58 | +79.523s | 1 |
| 11 | 5 | گابریل بورتولتو | Gabriel Bortoleto | کیک سائوبر | Kick Sauber | 58 | +81.043s | 0 |
| 12 | 87 | الیور بیرمن | Oliver Bearman | هاس | Haas F1 Team | 58 | +81.166s | 0 |
| 13 | 55 | کارلوس ساینز | Carlos Sainz | ویلیامز | Williams | 58 | +82.158s | 0 |
| 14 | 22 | یوکی تسونودا | Yuki Tsunoda | ردبول ریسینگ | Red Bull Racing | 58 | +83.794s | 0 |
| 15 | 12 | کیمی آنتونلی | Kimi Antonelli | مرسدس | Mercedes | 58 | +84.399s | 0 |
| 16 | 23 | الکساندر آلبون | Alexander Albon | ویلیامز | Williams | 58 | +90.327s | 0 |
| 17 | 6 | ایساک هادجار | Isack Hadjar | ریسینگ بولز | Racing Bulls | 57 | +1 lap | 0 |
| 18 | 30 | لیام لاوسون | Liam Lawson | ریسینگ بولز | Racing Bulls | 57 | +1 lap | 0 |
| 19 | 10 | پیر گسلی | Pierre Gasly | آلپاین | Alpine | 57 | +1 lap | 0 |
| 20 | 43 | فرانکو کولاپینتو | Franco Colapinto | آلپاین | Alpine | 57 | +1 lap | 0 |
تحلیل فنی تخصصی گرند پری ابوظبی ۲۰۲۵
1. استراتژی تایرها
مدیوم (Medium): اکثر رانندگان از تایر مدیوم شروع کردند تا تعادل بین سرعت و دوام داشته باشند. این انتخاب به آنها اجازه داد تا در نیمه اول مسابقه فشار بیاورند و با یک استاپ، مسابقه را مدیریت کنند.
هارد (Hard): پیاستری و تسونودا با تایر هارد شروع کردند. این انتخاب ریسکپذیر بود اما به پیاستری اجازه داد در ابتدای مسابقه سبقت جسورانهای از نوریس بگیرد و در استینت اول دیرتر به پیت برود، در حالی که تسونودا با مشکلات بیشتری مواجه شد.
سافت (Soft): همیلتون و هالکنبرگ با تایر سافت آغاز کردند. این انتخاب سرعت بالای اولیه را فراهم کرد اما آنها را مجبور به پیتاستاپ زودهنگام کرد و در ادامه فشار زیادی روی استراتژی تیمها وارد شد.
2. حرکت کلیدی مسابقه
سبقت پیاستری از نوریس در دور اول: این مانور در پیچ ۹ یاس مارینا یکی از لحظات تعیینکننده مسابقه بود. پیاستری با تایر هارد توانست از نوریس عبور کند و فشار روانی زیادی بر او وارد کند. این حرکت نشاندهنده اعتماد به نفس و توانایی مکلارن در مدیریت رقابت داخلی بود.
فشار لکلرک: شارل لکلرک با تایر مدیوم بارها تلاش کرد نوریس را تحت فشار قرار دهد. اما دفاع هوشمندانه نوریس و مدیریت فاصله زمانی باعث شد که قهرمانی از دست نرود.
3. پیتاستاپها
ورشتاپن: ردبول با استراتژی دیرهنگام پیتاستاپ توانست ورستاپن را در موقعیت برتر نگه دارد. او با مدیوم شروع کرد و در زمان مناسب به هارد تغییر داد، که باعث شد در برابر فشار پیاستری مقاوم بماند.
پیاستری: با شروع روی هارد، پیاستری توانست استینت طولانیتری داشته باشد و در نیمه دوم مسابقه با مدیوم تازه فشار بیاورد. هرچند فاصله با ورستاپن بیش از حد بود و تنها توانست اختلاف را نصف کند.
نوریس: مکلارن برای نوریس استراتژی محافظهکارانه انتخاب کرد. او با مدیوم شروع کرد و در زمان مناسب به هارد تغییر داد تا جایگاه سوم و قهرمانی فصل را تضمین کند.
4. تصمیمات داوری
آلبون: پنالتی ۵ ثانیهای به دلیل سرعت زیاد در پیتلاین. این خطا باعث شد او از رقابت برای امتیاز خارج شود.
گسلی: پنالتی ۵ ثانیهای به دلیل تجاوز از محدودیتهای پیست (Track Limits). این تصمیم تأثیر زیادی بر جایگاه او نداشت چون در انتهای جدول بود.
استرول و بیرمن: هر دو به دلیل تغییر مسیر بیش از حد (More than one change of direction) پنالتی دریافت کردند. این موضوع باعث سقوط بیرمن از جایگاه نهم به دوازدهم شد و استرول با وجود پنالتی توانست آخرین امتیاز را کسب کند.
قهرمانی فصل و سرنوشت رانندگان
لندو نوریس با ۴۲۳ امتیاز و تنها ۲ امتیاز اختلاف نسبت به مکس ورشتاپن، قهرمان فصل ۲۰۲۵ فرمول یک شد. اسکار پیاستری نیز با ۴۱۰ امتیاز سوم شد. مکلارن علاوه بر قهرمانی رانندگان، عنوان قهرمانی تیمی (Constructors) را نیز کسب کرد. در ادامه جداول کامل رانندگان و تیمها آورده شده است.

| رتبه | راننده | Driver | تیم | امتیاز |
|---|---|---|---|---|
| 1 | لندو نوریس | Lando Norris | McLaren | 423 |
| 2 | مکس ورشتاپن | Max Verstappen | Red Bull Racing | 421 |
| 3 | اسکار پیاستری | Oscar Piastri | McLaren | 410 |
| 4 | جورج راسل | George Russell | Mercedes | 319 |
| 5 | شارل لکلرک | Charles Leclerc | Ferrari | 242 |
| 6 | لوئیس همیلتون | Lewis Hamilton | Ferrari | 156 |
| 7 | کیمی آنتونلی | Kimi Antonelli | Mercedes | 150 |
| 8 | الکساندر آلبون | Alexander Albon | Williams | 73 |
| 9 | کارلوس ساینز | Carlos Sainz | Williams | 64 |
| 10 | فرناندو آلونسو | Fernando Alonso | Aston Martin | 56 |
| 11 | نیکو هالکنبرگ | Nico Hulkenberg | Kick Sauber | 51 |
| 12 | ایساک هادجار | Isack Hadjar | Racing Bulls | 51 |
| 13 | الیور بیرمن | Oliver Bearman | Haas F1 Team | 41 |
| 14 | لیام لاوسون | Liam Lawson | Racing Bulls | 38 |
| 15 | استبان اوکون | Esteban Ocon | Haas F1 Team | 38 |
| 16 | لنس استرول | Lance Stroll | Aston Martin | 33 |
| 17 | یوکی تسونودا | Yuki Tsunoda | Red Bull Racing | 33 |
| 18 | پیر گسلی | Pierre Gasly | Alpine | 22 |
| 19 | گابریل بورتولتو | Gabriel Bortoleto | Kick Sauber | 19 |
| 20 | فرانکو کولاپینتو | Franco Colapinto | Alpine | 0 |
| 21 | جک دوهان | Jack Doohan | Alpine | 0 |
| رتبه | تیم (فارسی) | Team (English) | امتیاز |
|---|---|---|---|
| 1 | مکلارن | McLaren | 833 |
| 2 | مرسدس | Mercedes | 469 |
| 3 | ردبول ریسینگ | Red Bull Racing | 454 |
| 4 | فراری | Ferrari | 398 |
| 5 | ویلیامز | Williams | 137 |
| 6 | ریسینگ بولز | Racing Bulls | 89 |
| 7 | استون مارتین | Aston Martin | 89 (۲ امتیاز کمتر از Racing Bulls) |
| 8 | هاس | Haas F1 Team | 79 |
| 9 | کیک سائوبر | Kick Sauber | 70 |
| 10 | آلپاین | Alpine | 22 |
تحلیل قهرمانی فصل
لندو نوریس با مقام سوم در ابوظبی توانست اولین قهرمانی جهان خود را کسب کند.
اختلاف نهایی: نوریس ۲ امتیاز بالاتر از ورشتاپن و ۱۳ امتیاز بالاتر از پیاستری.
مکلارن پس از سال ۱۹۹۸ برای اولین بار توانست هم قهرمانی رانندگان و هم تیمی را همزمان کسب کند.
مرسدس با عملکرد پایدار، رتبه دوم تیمی را گرفت و ردبول پس از چهار سال سلطه ورشتاپن، به رتبه سوم سقوط کرد.
فراری بدون پیروزی در کل فصل، ضعیفترین نتیجه خود از سال ۲۰۲۰ را ثبت کرد.
ویلیامز بهترین نتیجه خود از سال ۲۰۱۷ را با رتبه پنجم تیمی کسب کرد.
چشمانداز فصل ۲۰۲۶
تغییرات قوانین
موتور و شاسی جدید: فرمول یک در سال ۲۰۲۶ وارد دورهای تازه میشود؛ قوانین جدید موتورهای هیبریدی و طراحی شاسی، تیمها را مجبور به بازنگری کامل در خودروهای خود میکند.
تمرکز تیمها: بسیاری از تیمها از نیمه دوم فصل ۲۰۲۵ توسعه خودروهای خود را متوقف کردند تا منابع بیشتری برای پروژه ۲۰۲۶ اختصاص دهند.
مدعیان اصلی
مکلارن: با قهرمانی رانندگان و تیمی، مکلارن وارد فصل ۲۰۲۶ بهعنوان مدافع عنوان میشود. تحلیلها نشان میدهد که نوریس و پیاستری همچنان ترکیب قدرتمندی خواهند بود.
ردبول: ورشتاپن به دنبال بازگشت و کسب پنجمین قهرمانی متوالی است. ردبول با تجربه بالای فنی و سرمایهگذاری در قوانین جدید، همچنان تهدیدی جدی محسوب میشود.
مرسدس: با حضور راسل و آنتونلی، مرسدس در حال آمادهسازی نسل جدید رانندگان است و انتظار میرود در فصل ۲۰۲۶ رقابت نزدیکی با مکلارن داشته باشد.
فراری: همیلتون و لکلرک به دنبال بازگشت فراری به دوران طلایی هستند. کارشناسان معتقدند اگر قوانین جدید به سود فراری باشد، این تیم میتواند دوباره مدعی قهرمانی شود.
تیمهای میانه جدول
ویلیامز: با پیشرفت چشمگیر در ۲۰۲۵، ویلیامز امیدوار است در قوانین جدید جایگاه خود را تثبیت کند.
آستون مارتین و هاس: هر دو تیم به دنبال استفاده از تغییرات قوانین برای نزدیک شدن به مدعیان اصلی هستند.
آلپاین: پس از فصل ضعیف ۲۰۲۵، آلپاین نیازمند بازسازی کامل است تا در ۲۰۲۶ رقابتیتر ظاهر شود.
نویسنده : ن جواهری







