مصوبه جدید حقوق ورودی واردات خودرو بنزینی در سال ۱۴۰۴ (افزایش ۱۶۵ درصدی در انتظار لوکسسواران)
در یک اقدام مهم و تأثیرگذار بر آینده بازار خودروهای وارداتی در کشور، هیئت محترم وزیران، اصلاحیه کلیدی آییننامه اجرایی قانون بودجه سال ۱۴۰۴ را ابلاغ کرد. این مصوبه که مستقیماً به تبصره یک ماده دو آییننامه اجرایی بند (ر) تبصره یک ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور مربوط است، رسماً نرخهای جدید حقوق ورودی خودروهای سواری بنزینی را تعیین و ابلاغ نمود.
این ابلاغیه با شماره ۱۵۸۷۱۰، در تاریخ ۱۹ آذر ۱۴۰۴ توسط معاون اول رئیسجمهور منتشر شد و جزئیات آن، آینده واردات خودرو و البته قیمتگذاری نهایی آن در بازار ایران را زیر سایه خواهد برد.

جدول کامل حقوق ورودی خودروهای سواری بنزینی ۱۴۰۴
بر اساس این مصوبه رسمی که با هدف تنظیمگری بازار و درآمدهای دولت وضع شده، تعرفه واردات خودرو ۱۴۰۴ بر اساس پارامتر کلیدی حجم موتور (سیسی) بهصورت پلکانی و با شیب تندی افزایش یافته است:
| حجم موتور (سیسی) | حقوق ورودی مصوب (درصد) | تحلیل تأثیر بر قیمت نهایی خودرو |
| تا ۱۵۰۰ سیسی | ۱۱۰ درصد (افزایش درصدی پایه) | خودروهای اقتصادی و کممصرف، بیشترین شانس واردات با تعرفه نسبتاً پایین را دارند. |
| ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سیسی | ۱۲۰ درصد | کلاس پرتقاضای سدانهای متوسط و کراساوورهای شهری که افزایش قیمت را تجربه خواهند کرد. |
| ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سیسی | ۱۴۵ درصد (جهش قابل توجه) | هدفگیری خودروهای نیمهلوکس و شاسیبلندهای بزرگتر که ورود آنها به بازار بسیار گرانتر خواهد شد. |
| بالای ۳۰۰۰ سیسی | ۱۶۵ درصد (بالاترین نرخ) | هدفگیری مستقیم خودروهای لوکس و اسپرت. این رقم بالاترین مانع تعرفهای برای واردات خودرو است. |
بیشتر بخوانید
راهنمای واردات خودرو ایرانیان خارجنشین ۱۴۰۴ و مراحل ثبت سفارش و ضوابط گمرکی
تحلیل کارشناسان خودرویی:
کارشناسان معتقدند این اصلاحیه حقوق ورودی، بازار خودروهای وارداتی را عملاً به دو بخش تقسیم میکند:
خودروهای زیر ۲۰۰۰ سیسی: با وجود تعرفه ۱۱۰ و ۱۲۰ درصدی (که همچنان ارقام بالایی در مقایسه با استانداردهای جهانی هستند)، اما همچنان گزینههایی برای رقابت با محصولات مونتاژی داخلی خواهند داشت.
خودروهای بالای ۲۰۰۰ سیسی: با تعرفه ۱۴۵ تا ۱۶۵ درصدی، عملاً تبدیل به کالای بسیار گران و لوکس میشوند. این مصوبه، سهم این دسته از خودروها را در ایران به حداقل میرساند و شاید تنها برای تعداد بسیار محدودی از متقاضیان خاص توجیهپذیر باشد.
کارشناسان بر این باورند که این سیاست دولت، شباهتهایی به مدلهای کنترلی بازار در برخی کشورهای در حال توسعه دارد که با هدف حمایت از تولید داخل (حتی مونتاژ) و جلوگیری از خروج ارز برای کالاهای لوکس پرمصرف اعمال میشود.

تأثیر مستقیم بر مصرفکننده و قیمت خودرو ۱۴۰۴
بازار خودروهای وارداتی که پیش از این نیز با نوسانات نرخ ارز و محدودیتها دستوپنجه نرم میکرد، اکنون با شوک تعرفهای جدید مواجه است. افزایش حقوق ورودی به معنای افزایش مستقیم و قابل ملاحظه در قیمت نهایی خودرو برای مصرفکننده خواهد بود و به عبارتی:
افزایش قیمت خودروهای لوکس وارداتی
جذابیت بیشتر خودروهای اقتصادی و کممصرف
تغییر الگوی خرید مصرفکنندگان به سمت خودروهای با حجم موتور پایینتر







